Podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi dołącza do wniosku o wydanie zezwolenia na pracę informację starosty wydaną ze względu na główne miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy w oparciu o rejestr bezrobotnych i poszukujących pracy lub o negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy, sporządzoną z uwzględnieniem pierwszeństwa dostępu do rynku pracy dla obywateli polskich oraz cudzoziemców, o których mowa w art.87 ust.1pkt. 1-11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zarejestrowanych jako osoby bezrobotne lub poszukujące pracy.
W przypadku, gdy specyfika pracy wykonywanej przez cudzoziemca nie pozwala na wskazanie głównego miejsca jej wykonywania, informację wydaje starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi.
W przypadku, gdy specyfika pracy tymczasowej wykonywanej przez cudzoziemca nie pozwala na wskazanie głównego miejsca jej wykonywania, informację wydaję starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania pracodawcy użytkownika
W celu uzyskania informacji starosty pracodawca zgłasza ofertę pracy wraz z wnioskiem w celu uzyskania informacji starosty na stanowisko na którym będzie zatrudniony cudzoziemiec, do Powiatowego Urzędu Pracy właściwego ze względu na główne miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca.
W toku postępowania starosta nie bierze pod uwagę wskazanych w ofercie pracy wymagań, jeżeli są one zawyżone w stosunku do pracy, którą cudzoziemiec ma wykonywać.
Otrzymana informacja starosty nie uprawnia do zatrudnienia cudzoziemca, stanowi ona jedynie załącznik do wniosku o wydanie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca.
Wykaz zawodów, w przypadku których wojewoda wydaje zezwolenie na pracę bez konieczności uzyskania informacji starosty jest zawarty w obwieszczeniu MRPiPS z dnia 10 stycznia 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca jest wydawane bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców (Dz.U. z 25 stycznia 2019 r., Poz. 154). [Pobierz treść Rozporządzenia]
Informacja starosty jest wydawana przez Miejski Urząd Pracy w Lublinie w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty prawidłowego zgłoszenia oferty pracy bez prowadzenia rekrutacji lub nie dłuższym niż 21 dni w przypadku organizowania rekrutacji.
Informujemy, że w przypadku złożenia ofert pracy w celu uzyskania informacji starosty na pracowników wykonujących prace proste (sprzątaczka, pomoc kuchenna, pracownik fizyczny, robotnik gospodarczy itp.) aktualnie mamy możliwość zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy.
- Miejski Urząd Pracy w Lublinie preferuje zgłaszanie oferty pracy w celu uzyskania informacji starosty przez portal praca.gov.pl (ścieżka składania drogą on-line poniżej). W uzasadnionych przypadkach na formularzu zgłoszeniowym dostępnym na stronie internetowej Urzędu muplublin.praca.gov.pl
- Odbiór dokumentów dotyczących informacji starosty po uprzednim kontakcie telefonicznym z pracownikiem Urzędu odbywa się przy ulicy Niecałej 14 w Lublinie w godzinach od 7.45 do 15.00.
- Osoba działająca w imieniu pracodawcy (właściciela firmy, członków zarządu, osoby fizycznej etc.) ma obowiązek posługiwać się upoważnieniem pisemnym przy odbiorze informacji starosty ( Pobierz wzór upoważnienia)
- W przypadku, gdy oferta została wypełniona niekompletnie, bądź wymaga wyjaśnień Miejski Urząd Pracy w Lublinie, kontaktuje się z pracodawcą drogą mailową lub telefonicznie w celu uzupełnienia braków lub naniesienia korekt. Oferta pracy jest wprowadzana do systemu po otrzymaniu od pracodawcy pisemnej odpowiedzi na poruszone kwestie lub po złożeniu nowej (uwzględniającej wyjaśnienia) oferty i od tego momentu biegnie czas jej obowiązywania.
- W przypadku umów o pracę, pracodawca ma obowiązek podać godziny pracy.
- W przypadku chęci zatrudnienia na podstawie umowy zlecenia, pracodawca powinien podać liczbę godzin pracy w tygodniu lub miesiącu (informacje te można zamieścić np. w polu zakres obowiązków).
- Każdorazowo podmioty gospodarcze działające jako agencje pracy i agencje pracy tymczasowej zobowiązani są do wskazania pracodawcy użytkownika wraz z NIP.
- W przypadku chęci zatrudnienia pracowników związanych z branżą gastronomiczną, Miejski Urząd Pracy w Lublinie wymaga dokładnego podania nazwy i adresów restauracji / barów / lokali.
- Pracodawca jest zobowiązany do niezwłocznego udzielenia informacji zwrotnej drogą mailową dotyczącej nieprawidłowości zawartych w ofercie pracy. W przypadku braku odpowiedzi Miejski Urząd Pracy w Lublinie pozostawia ofertę bez rozpatrzenia.
- Powiatowy urząd pracy nie może przyjąć oferty pracy, jeżeli pracodawca zawarł w ofercie pracy wymagania, które naruszają zasadę równego traktowania w zatrudnieniu w rozumieniu przepisów prawa pracy i mogą dyskryminować kandydatów do pracy, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie lub orientację seksualną (Art. 36 ust. 5e Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, (Dz. U. z 2023 r. poz. 735).
Każdorazowo ponadprzeciętna liczba składanych przez pracodawcę ofert pracy i dotyczących ich stanowisk, będzie w konsekwencji powodować zawiadamianie Straży Granicznej, Państwowej Inspekcji Pracy, Urzędów Skarbowych i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z prośbą o dokonanie kontroli w zakresie podatkowym, ubezpieczeń społecznych oraz legalności zatrudnienia cudzoziemców.