Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Print Drukuj

Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej to pomoc finansowa dla bezrobotnych oraz absolwentów programów przygotowujących do pracy. Otrzymać je mogą osoby, które nie są zatrudnione i nie prowadzą działalności, w tym opiekunowie osób niepełnosprawnych. Jednorazowe wsparcie nie może przekraczać 6-krotności średniego wynagrodzenia.

Dofinansowanie jest przyznawane na podstawie umowy ze starostą, która określa m.in. obowiązki odbiorcy, takie jak prowadzenie działalności przez minimum 12 miesięcy i zwrot nieprawidłowo wykorzystanych środków. Umowa wymaga również ustanowienia zabezpieczenia. Środki te są klasyfikowane jako pomoc de minimis.

Osoba otrzymująca dofinansowanie ma obowiązek zwrotu podatku VAT, jeżeli nabywa prawo do obniżenia podatku od towarów i usług. Wniosek o dofinansowanie musi być kompletny, a wnioskodawca nie może mieć przeszłości związanej z przestępstwami finansowymi oraz nieprzerwanie prowadzić działalności w ostatnich 12 miesiącach. Wnioskodawca nie powinien również korzystać z innych środków publicznych na założenie działalności.

Wniosek powinien zawierać m.in. kwotę dofinansowania i kalkulację kosztów. Dodatkowe warunki mogą być ustalane przez powiatowe urzędy pracy w porozumieniu z radą rynku pracy. Zasady przyznawania dofinansowania regulują odpowiednie akty prawne.

Czym jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej?

Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej to finansowa forma pomocy udzielana bezrobotnym, absolwentom CIS, absolwentom KIS lub poszukującym pracy niezatrudnionym i niewykonującym innej pracy zarobkowej opiekunom osób niepełnosprawnych, którzy chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą.

Kto może otrzymać dofinansowanie?

Dofinansowanie może otrzymać:

  • bezrobotny,
  • absolwent CIS,
  • absolwent KIS,
  • poszukujący pracy niezatrudniony i niewykonujący innej pracy zarobkowej opiekun osoby niepełnosprawnej, zwany dalej „opiekunem”.

W jakiej wysokości środki można otrzymać?

Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem tej działalności, mogą być przyznane w wysokości nie wyższej niż 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia.

Umowa o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Przyznanie dofinansowania jest dokonywane na podstawie umowy zawieranej ze starostą (działającym w jego imieniu dyrektorem powiatowego urzędu pracy). Umowa określa zobowiązania osoby, która otrzymała dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej, warunkujące prawidłowość realizacji tej umowy. Do podstawowych obowiązków należy:

  • wykonywanie działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy oraz niezawieszanie jej wykonywania łącznie na okres dłuższy niż 6 miesięcy (do okresu prowadzenia działalności gospodarczej nie wlicza się okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej oraz okresu przekraczającego łącznie 90 dni przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej z powodu choroby lub korzystania ze świadczenia rehabilitacyjnego);
  • niepodejmowanie zatrudnienia w okresie 12 miesięcy wykonywania działalności gospodarczej;
  • zobowiązanie do zwrotu części środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości. Zwrot następuje  wraz z odsetkami ustawowymi, naliczonymi od dnia otrzymania środków do dnia dokonania zwrotu.

Umowa wymaga ustanowienia zabezpieczenia. 

Przyznane bezrobotnemu/absolwentowi CIS/absolwentowi KIS/opiekunowi środki stanowią pomoc de minimis w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023).

Podatek VAT

Jeżeli osoba, która otrzymała dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej, nabędzie prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku naliczonego, jest obowiązana do zwrotu równowartości podatku od towarów i usług zakupionych w ramach umowy.

Wniosek o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Wniosek o dofinansowanie może złożyć bezrobotny/absolwent CIS/absolwent KIS/opiekun, który: 

  • w okresie ostatnich 2 lat nie był prawomocnie skazany za przestępstwo składania fałszywych zeznań lub oświadczeń, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów lub przeciwko obrotowi gospodarczemu i interesom majątkowym w obrocie cywilnoprawnym na podstawie ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, za przestępstwo skarbowe na podstawie ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy lub za odpowiedni czyn zabroniony określony w przepisach prawa obcego; 
  • w okresie ostatnich 12 miesięcy nie wykonywał działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie pozostawał w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej (nie dotyczy opiekuna);
  • nie wykonuje za granicą działalności gospodarczej i nie pozostaje w okresie zawieszenia wykonywania tej działalności gospodarczej (nie dotyczy opiekuna);
    • w przypadku opiekuna warunek nie wykonywania działalności gospodarczej i nie pozostawania w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
  • nie skorzystał z bezzwrotnych środków publicznych na podjęcie działalności gospodarczej, założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej;
  • nie skorzystał z umorzenia pożyczki, o którym mowa w art. 187 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia;
  • w okresie ostatnich 12 miesięcy nie przerwał z własnej winy realizacji formy pomocy określonej w ustawie (nie dotyczy absolwenta CIS/absolwenta KIS);
  • nie złożył do innego starosty wniosku o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej lub wniosku o środki na założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej.

Wniosek o dofinansowanie może być uwzględniony, jeżeli jest kompletny i prawidłowo sporządzony, a starosta dysponuje środkami na jego sfinansowanie.
Wniosek o dofinansowanie zawiera m.in.:

  • kwotę wnioskowanych środków,
  • symbol i przedmiot planowanej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) na poziomie podklasy;
  • kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności, źródła ich finansowania,
  • szczegółową specyfikację wydatków do poniesienia w ramach wnioskowanych środków,
  • proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu środków.

Szczegółowe warunki i tryb przyznawania przez starostę dofinansowania podjęcia działalności gospodarczej określa rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2022 r. poz. 243, z późn. zm.).

Uwaga: Każdy powiatowy urząd pracy ma możliwość wprowadzenia dodatkowych warunków dotyczących rodzaju planowanej działalności gospodarczej lub kategorii osób ubiegających się o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej, zaopiniowanych przez powiatową radę rynku pracy. Przed ubieganiem się o dofinansowanie należy zapoznać się z wewnętrznymi regulacjami dla tej formy pomocy.
 

Podstawa prawna

Informacje o publikacji dokumentu


Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej

Print Drukuj

Miejski Urząd Pracy w Lublinie oferuje wsparcie dla osób bezrobotnych oraz poszukujących pracy. Wnioski o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej można składać na kilka sposobów: poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą MUP, za pośrednictwem operatora pocztowego lub osobiście w urzędzie. Informacje dotyczące refundacji kosztów związanych z wyposażeniem lub doposażeniem stanowiska pracy dostępne są w regulaminie.Minimalizacja formalności oraz dostępność różnych kanałów składania wniosków ma na celu ułatwienie osobom ubiegającym się o wsparcie.

Osoby zainteresowane mogą znaleźć szczegóły na stronie internetowej urzędu. Rekomendowane jest zaznajomienie się z wymogami oraz pełna dokumentacja, aby uniknąć problemów w procesie aplikacji.

Informacje o wybranych załącznikach

  • Wniosek o przyznanie dofinansowania z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej:

    Załącznik dotyczy wniosku o przyznanie dofinansowania z Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej, który należy złożyć w Miejskim Urzędzie Pracy w Lublinie. Kluczowe informacje obejmują wymagane załączniki, podstawy prawne oraz szczegóły dotyczące opisu przedsięwzięcia i oświadczeń wnioskodawcy.

  • Regulamin przyznawania dofinansowania na podjęcie działalności gospodarczej:

    Załącznik przedstawia regulamin przyznawania dofinansowania na podjęcie działalności gospodarczej przez osoby bezrobotne w Lublinie, określając zasady, warunki oraz procedury aplikacyjne. Kluczowym punktem jest informacja, że dofinansowanie może wynosić do sześciokrotności przeciętnego wynagrodzenia, a wnioski należy składać zgodnie z określonym wzorem w Miejskim Urzędzie Pracy.

  • Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis(2):

    Załącznik przedstawia formularz informacji wymaganych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, zgodnych z unijnymi i krajowymi przepisami. Kluczowe informacje obejmują dane wnioskodawcy, jego sytuację ekonomiczną oraz działalność, a także kwestie związane z otrzymaną pomocą w przeszłości.

  • Klauzula informacyjna dla wnioskodawców składających wniosek na daną formę pomocy - jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej:

    Załącznik zawiera klauzulę informacyjną dla wnioskodawców dotyczących przetwarzania ich danych osobowych w kontekście ubiegania się o jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej. Kluczowym punktem jest informacja, że dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z przepisami RODO przez Miejski Urząd Pracy w Lublinie w celu realizacji obowiązków ustawowych związanych z pomocą finansową.

  • Oświadczenie Poręczyciela dla osoby fizycznej:

    Załącznik dotyczy Oświadczenia Poręczyciela dla osoby fizycznej, które zawiera szereg pytań dotyczących danych osobowych i sytuacji finansowej potencjalnego poręczyciela. Kluczowym punktem jest konieczność dokładnego wypełnienia formularza, co jest niezbędne do weryfikacji danych przez Miejski Urząd Pracy w Lublinie.

  • Oświadczenie Poręczyciela dla osoby prawnej:

    Załącznik stanowi wzór oświadczenia poręczyciela dla osoby prawnej, zawierający niezbędne informacje do wypełnienia. Kluczowym punktem jest konieczność podania dokładnych danych osobowych oraz finansowych, które są istotne dla weryfikacji poręczenia przez Miejski Urząd Pracy w Lublinie.

  • Klauzula informacyjna dla poręczycieli, ich współmałżonków oraz współmałżonków wnioskodawców w związku z zawieranymi umowami z Miejskim Urzędem Pracy w Lublinie:

    Załącznik zawiera klauzulę informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych przez Miejski Urząd Pracy w Lublinie dla poręczycieli oraz ich współmałżonków. Kluczowym punktem jest informacja o prawach osób, których dane dotyczą, oraz warunkach przetwarzania tych danych zgodnie z RODO.

  • Oświadczenie o sytuacji majątkowej wnioskodawcy dla osoby fizycznej:

    Załącznik zawiera formularz oświadczenia o sytuacji majątkowej wnioskodawcy, który obejmuje szczegółowe informacje dotyczące posiadanych nieruchomości, zasobów pieniężnych oraz zadłużeń. Kluczowym punktem jest konieczność dokładnego przedstawienia stanu majątkowego oraz konsekwencje prawne w przypadku złożenia fałszywego oświadczenia.

  • Zaświadczenie o uzyskiwanych dochodach:

    Załącznik przedstawia wzór zaświadczenia o uzyskiwanych dochodach, które jest wymagane do przedłożenia w Miejskim Urzędzie Pracy w Lublinie. Kluczowe informacje zawarte w dokumencie dotyczą danych osobowych pracownika, jego wynagrodzenia oraz statusu zatrudnienia.

Pełne treści załączników znajdziesz w artykule.

Informacja, druki wniosków:
Miejski Urząd Pracy w Lublinie ul. Niecała 14, pokój Nr 1 (parter), tel. 81 466 52 52
lub na stronie internetowej: https://muplublin.praca.gov.pl/, zakładka: Bezrobotni i poszukuący pracy - Formy wsparcia - Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej
Składanie wniosków:
 - za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej MUP w Lublinie dostępnej na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) lub przez portal praca.gov.pl – jeżeli osoba posiada konto na platformie ePUAP, profil zaufany albo certyfikat kwalifikowany;
- za pośrednictwem operatora pocztowego (na adres: Miejski Urząd Pracy w Lublinie, 20-080 Lublin, ul. Niecała 14);
- złożyć w siedzibie MUP w Lublinie.

UWAGApełna informacja dotycząca refundacji kosztów znajduje się w Regulaminie refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy.

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu