Nowa dotacja dla przedsiębiorców prowadzących sklepiki szkolne

Print Drukuj

Tarcza antykryzysowa COVID-19 – nowa dotacja na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy prowadzących działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży środków spożywczych, papierniczych i piśmienniczych na rzecz uczniów, słuchaczy lub wychowanków na terenie jednostek systemu oświaty (PKD 47.11.Z i 47.19.Z)

Tarcza aktykryzysowa dla prowadzących sklepiki szkolne - obrazek z tarczą i tornistrem

Dyrektor Miejskiego Urzędu Pracy w Lublinie ogłasza, że od dnia 23.07.2021 r. rozpoczyna nabór wniosków o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy, o których mowa odpowiednio w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, przyznawanej na podstawie ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1192), prowadzących działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży środków spożywczych, papierniczych i piśmienniczych na rzecz uczniów, słuchaczy lub wychowanków na terenie jednostek systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. Z 2021 r., poz. 1082)
 

Art. 2. System oświaty obejmuje:

  1. przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego;
  2. szkoły:
  1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  2. ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
  3. artystyczne;
  1. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
  2. placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie
    i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
  3. placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
  4. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
  5. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust. 17, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
  6. placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
  7. placówki doskonalenia nauczycieli;
  8. biblioteki pedagogiczne;
  9. kolegia pracowników służb społecznych.
O dotację mogą ubiegać się mikroprzedsiębiorcy i mali przedsiębiorcy, którzy spełnią łącznie następujące warunki:
  • posiadają status mikroprzedsiębiorcy albo małego przedsiębiorcy zgodnie z definicjami zawartymi odpowiednio w art.7 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,
  • na dzień 30 września 2020 r. prowadzili działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży środków spożywczych, papierniczych i piśmienniczych na rzecz uczniów, słuchaczy lub wychowanków na terenie jednostek systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, jako rodzaj przeważającej  działalności, jednym z dwóch kodów wskazanych w art. 15zze4a ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, wymienionych w Tabeli 1.
Tabela 1.
Kody Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007 będące podstawą do ubiegania się o przyznanie dotacji, na podstawie art. 15zze4a wyżej cytowanej ustawy na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej
 
Lp. Kody PKD Nazwa kodu
1 47.11.Z. Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych
2 47.19.Z. Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach

Oceny spełnienia warunku, w zakresie oznaczenia prowadzonej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, dokonuje się na podstawie danych zawartych w rejestrze REGON w brzmieniu na dzień 30 września 2020 r. To oznacza, że zmiany przeważającego kodu PKD dokonane w dniu 30 września 2020r. lub po tej dacie nie będą uwzględniane. 
  • przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów prawa podatkowego był niższy co najmniej o 40% w miesiącu wskazanym we wniosku odpowiednio w listopadzie 2020 r., grudniu 2020 r., styczniu 2021 r., lutym 2021 r. albo w marcu 2021 r. w stosunku do przychodu uzyskanego we wrześniu 2019 r. lub we wrześniu 2020 r.,
  • na podstawie ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców nie zawiesili wykonywania działalności gospodarczej na okres obejmujący dzień 30 września 2020 r., dodatkowo działalność gospodarcza nie może być zawieszona w dniu składania wniosku o udzielenie dotacji,
  • w przypadku, gdy dotacja została udzielona na podstawie wniosku, w którym wskazano miesiąc, w którym nastąpił spadek przychodów, zgodnie ze wskazanymi powyżej terminami, ten sam miesiąc nie może zostać wskazany we wniosku o udzielenie kolejnej dotacji,
  • nie przekroczyli liczby uzyskanych dotacji określonej w ustawie – przedsiębiorca może złożyć maksymalnie 5 wniosków o dotację w zależności od liczby miesięcy, w których nastąpił spadek przychodów w wybranym przez siebie terminie, nie później niż do dnia 30 września 2021 r.

WYSOKOŚĆ OFEROWANEGO WSPARCIA I ZASADY SPŁATY

  • Wysokość dotacji nie może przekroczyć 5 tys. zł.
  • Mikroprzedsiębiorcy lub małemu przedsiębiorcy, dotacja jest udzielana w zależności od liczby miesięcy, w których był spełniony warunek spadku przychodu z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów prawa podatkowego co najmniej o 40% odpowiednio w listopadzie 2020 r., grudniu 2020 r., styczniu 2021 r., lutym 2021 r. albo w marcu 2021 r. w stosunku do przychodu uzyskanego we wrześniu 2019 r. lub we wrześniu 2020 r., jednak nie więcej niż pięciokrotnie.
  • Dotacja jest bezzwrotna pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca lub mały przedsiębiorca będzie wykonywał działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia dotacji. Za datę udzielenia dotacji uznaje się dzień wypłaty środków przez MUP w Lublinie na konto przedsiębiorcy.
  • Jeśli przedsiębiorca nie spełni warunku wykonywania działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia dotacji – ma obowiązek zwrotu dotacji.
  • W przypadku konieczności zwrotu dotacji w związku z niespełnieniem przez przedsiębiorcę warunku wykonywania działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia dotacji, MUP w Lublinie przygotuje i prześle do przedsiębiorcy harmonogram spłat dotacji wraz z numerem rachunku bankowego, na który przedsiębiorca zobowiązany będzie zwrócić dotację.
  • Okres zwrotu dotacji nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, przy czym rozpoczęcie zwrotu dotacji będzie następowało po trzymiesięcznym okresie karencji liczonym od dnia udzielenia dotacji.
  • Zwrot dotacji może być dokonany przez terminem określonym w harmonogramie spłat dotacji, wyłącznie po uprzednim uzgodnieniu z MUP w Lublinie.
  • W przypadku niezwrócenia przez przedsiębiorcę dotacji zgodnie z harmonogramem ustalonym przez MUP w Lublinie, nalicza się odsetki ustawowe za opóźnienie od dnia wymagalności spłaty dotacji.
  • Dotacja podlega również zwrotowi przez mikroprzedsiębiorcę albo małego przedsiębiorcę w całości, wraz z odsetkami liczonymi od dnia udzielenia dotacji, na rachunek bankowy MUP w Lublinie, z którego otrzymał dotację, jeżeli złożył niezgodne ze stanem faktycznym przynajmniej jedno z oświadczeń, o których mowa w art. 15zze4a ust. 5 i art. 15zze4 ust. 4 pkt 1 i 4. Okres zwrotu dotacji nie może być dłuższy niż 30 dni, liczonych od dnia doręczenia wezwania Dyrektora MUP w Lublinie działającego z upoważnienia Prezydenta Miasta Lublin.
  • Starosta dochodzi roszczeń z tytułu niezwróconych i nienależnie udzielonych dotacji.
SPOSÓB POSTĘPOWANIA PRZY UBIEGANIU SIĘ O DOTACJĘ
  • Informacje o możliwości ubiegania się o wsparcie dostępne są na stronie internetowej Miejskiego Urzędu Pracy w Lublinie: muplublin.praca.gov.pl
  • Wniosek o udzielenie dotacji należy składać wyłącznie w formie elektronicznej poprzez portal www.praca.gov.pl do urzędu pracy właściwego terytorialnie ze względu na siedzibę mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy.
  • Wnioski złożone w wersji papierowej nie będą rozpatrywane.
  • Dotację dla mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców można łączyć z innymi formami wsparcia ze środków publicznych. O dotację może więc ubiegać się podmiot, który uzyskał, m.in. pożyczkę na podstawie art. 15zzd ustawy o COVID-19.
Należy pamiętać, że nie można przeznaczyć dwóch lub więcej rodzajów dofinansowania ze środków publicznych na pokrycie tych samych kosztów. 

W celu złożenia wniosku należy:
  • wejść na portal praca.gov.pl,
  • wybrać opcję "tarcza antykryzysowa",
  • wybrać opcję "Wniosek o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikro i małego przedsiębiorcy".
  • wybrać z listy jako adresata "Miejski Urząd Pracy w Lublinie",
  • wypełnić udostępniony formularz.

UWAGI KOŃCOWE

W celu usprawnienia sposobu rozpatrywania wniosku, MUP w Lublinie prosi o zwrócenie szczególnej uwagi na następujące dane zawarte we Wniosku, które stanowią powód negatywnej weryfikacji przez system informatyczny Syriusz Std.:
  • NIP wnioskodawcy nie figuruje w CEIDG/KRS,
  • podana nazwa firmy nie jest zgodna z nazwą podaną w CEIDG/KRS,
  • firma nie prowadziła działalności przed 30 września 2020r.,
  • firma nie jest aktywna na dzień: 30 września 2020r., złożenia lub weryfikacji wniosku lub daty rozpoczęcia działalności, zawieszenia i wznowienia działalności wskazującej jej zawieszenie,
  • przedsiębiorca w danych organizacji ma zaznaczony znacznik „likwidowana" lub „zlikwidowana",
  • organizacja ma wielkość inną niż „mikro" lub „mały" przedsiębiorca,
  • brakuje adresu „Stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej" w CEIDG, (w KRS kontrola dotyczy adresu siedziby), adres działalności gospodarczej z CEIDG (w KRS adres siedziby) jest spoza obszaru działania tut. Urzędu (na podstawie powiatów obsługiwanych przez urząd ze słownika placówek),
  • w danych wnioskodawcy podano inny REGON, w porównaniu z danymi z CEIDG/KRS (zgodność powinna być na pierwszych 9 znakach),
  • dla numeru rachunku bankowego wskazanego na wniosku istnieje już inny wniosek tego typu o statusie „rozpatrzony pozytywnie" lub „rozliczony" bez zaznaczonej rezygnacji wnioskodawcy i niepozostający bez rozpatrzenia i z tym samym numerem rachunku lub istnieje wypłata z innego wniosku tego typu na ten sam rachunek bankowy,
  • nr PKD przeważającego rodzaju działalności określony w CEIDG nie jest zgodny z podstawowym PKD na wniosku,
  • numer PKD na wniosku nie jest zgodny z PKD w rejestrze REGON z GUS (usługa weryfikacji w Aplikacji Centralnej),
  • numer rachunku bankowego nie istnieje na „białej liście" płatników VAT (usługa weryfikacji w Aplikacji Centralnej),
  • przedsiębiorca skorzystał już z takiej dotacji w innym PUP (usługa weryfikacji w Aplikacji Centralnej),
  • dla danego przedsiębiorcy w PUP złożono inny wniosek o typie takiej refundacji. Wniosek ma status „rozpatrzony pozytywnie" lub „rozliczony" z niezaznaczoną informacją „bez rozpatrzenia" lub „rezygnacja wnioskodawcy".
Miejski Urząd Pracy w Lublinie prosi o zwrócenie szczególnej uwagi na wpisywanie numeru rachunku bankowego, który istnieje na „białej liście" płatników VAT, nie należy podawać prywatnych numerów rachunków bankowych.
 
Dotacja wypłacana na podstawie art. 15 zze4a ustawy o COVID-19 nie stanowi pomocy publicznej, ani pomocy de minimis.
 
Wnioski o przyznanie dotacji mogą być składane do dnia 30 września 2021 r.
 
Wypłata dotacji nastąpi nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zaakceptowania Wniosku przez MUP w Lublinie, na rachunek wskazany przez przedsiębiorcę we Wniosku.
 
W przypadku dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu telefonicznego pod nr tel: 81 466 52 44, 81 466 52 57 lub za pośrednictwem e-mail: tarcza@mup.lublin.pl
 

Załączniki

Zasady udzielania dotacji art_15zze4a Sklepiki szkolne
Zasady udzielania dotacji art_15zze4a Sklepiki szkolne.pdf 236 KB
Informacje o publikacji dokumentu