Zwrot składek może być dokonywany w pełnej wysokości przez okres 24 miesięcy od dnia zatrudnienia danego członka/pracownika spółdzielni oraz w połowie wysokości przez kolejne 12 miesięcy, do wysokości odpowiadającej miesięcznie wysokości składki, której podstawą wymiaru jest kwota minimalnego wynagrodzenia.
Procedura ubiegania się o przyznanie spółdzielni socjalnej zwrotu składek ZUS:
- Spółdzielnia socjalna składa w Miejskim Urzędzie Pracy w Lublinie wniosek o zwrot opłaconych składek wraz z załącznikami, którego formularz jest dostępny na stronie internetowej urzędu https://muplublin.praca.gov.pl/ (lista odnośników – dokumenty do pobrania) lub w siedzibie MUP w Lublinie przy ul. Niecałej 14 (pokój nr 1 – parter).
- Urząd w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku informuje spółdzielnię socjalną o sposobie rozpatrzenia wniosku. W przypadku, gdy wniosek jest nieprawidłowo wypełniony lub niekompletny, MUP w Lublinie wzywa wnioskodawcę do usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych we wniosku. Wnioski nieuzupełnione w wyznaczonym terminie pozostawia się bez rozpatrzenia.
- W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku Dyrektor MUP w Lublinie zawiera z Wnioskodawcą umowę cywilnoprawną.
Zwrot składek polega na sfinansowaniu ze środków Funduszu Pracy części wynagrodzenia odpowiadającej składce należnej od zatrudnionego na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe oraz części kosztów osobowych pracodawcy odpowiadającej składce na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe
za członków/pracowników spółdzielni zatrudnionych na podstawie umowy o pracę
lub spółdzielczej umowy o pracę, będących osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym (o których mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej), przez co należy rozumieć:
- bezrobotnego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 690, 830, 1079, 1383 i 1561),
- bezrobotnego długotrwale, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- poszukującego pracy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, bez zatrudnienia:
- w wieku do 30. roku życia oraz po ukończeniu 50. roku życia
lub
- niewykonującego innej pracy zarobkowej, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 11 ustaw z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, - osobę niepełnosprawną w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
- absolwenta centrum integracji społecznej oraz absolwenta klubu integracji społecznej, o których mowa w art. 2 pkt 1a i 1b ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym,
- osobę spełniającą kryteria, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268, z późn. zm.3),
- osobę uprawnioną do specjalnego zasiłku opiekuńczego, o której mowa w art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 615 i 1265),
- osobę usamodzielnianą, o której mowa w art. 140 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 447 i 1700) oraz art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
- osobę z zaburzeniami psychicznymi, o której mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 685 oraz z 2022 r. poz. 974 i 1700),
- osobę pozbawioną wolności, osobę opuszczającą zakład karny oraz pełnoletnią osobę opuszczającą zakład poprawczy,
- osobę starszą, o której mowa w art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych (Dz. U. poz. 1705),
- osobę, która uzyskała w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą.
Informacje i druki wniosków dostępne są na stronie internetowej Miejskiego Urzędu Pracy w Lublinie https://muplublin.praca.gov.pl/ (lista odnośników – dokumenty do pobrania) lub w siedzibie urzędu przy ul. Niecałej 14 w Lublinie (pokój nr 1 – parter) nr tel. 81 466 52 52 lub 81 466 52 12
Wymagane załączniki do wniosku:
- Kserokopia statutu spółdzielni socjalnej.
- Kserokopia spółdzielczych umów o pracę lub dokumentów potwierdzających zatrudnienie w formach określonych w art. 201 ustawy z dnia 16.09.1982 r. – Prawo spółdzielcze.
- Oświadczenie Spółdzielni Socjalnej (Załącznik Nr 1 do niniejszej Informacji).
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w oparciu
o rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz .U. z 2010 r. Nr 53, poz.311 z późn. zm.). - W przypadku, gdy wnioskodawca otrzymał pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, wszystkie zaświadczenia potwierdzające otrzymanie tej pomocy, w roku w którym wnioskodawca ubiega się o wsparcie, oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy otrzymanej w tym okresie.
- Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych (Załącznik Nr 2).
- Oświadczenie podmiotu ubiegającego się o wsparcie w związku z weryfikacją wystąpienia okoliczności i podstaw do zakazu udostępnienia funduszy, środków finansowych lub zasobów gospodarczych oraz udzielenia wsparcia w związku z agresją Rosji wobec Ukrainy (Załącznik Nr 3).