Kryteria zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej
Podstawa prawna:
- Art. 26e ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.
- rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 marca 2011 r. w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej
Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu ze środków PFRON może zostać przyznany pracodawcy jeżeli:
- Zobowiązał się do zatrudnienia tej osoby przez okres co najmniej 36 miesięcy,
- Złożył wniosek o przyznanie refundacji.
Pracodawca składa wniosek do starosty właściwego ze względu na miejsce zarejestrowania osoby niepełnosprawnej jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu.
Refundacja obejmuje:
- Udokumentowane koszty zakupu lub wytworzenia wyposażenia stanowiska pracy, na którym będzie wykonywać pracę osoba niepełnosprawna,
- Kwotę niepodlegającego odliczeniu:
a) podatku od towarów i usług,
b) podatku akcyzowego, związanych z przedmiotami opodatkowania określonymi w pkt 1.
Starosta rozpatrując wniosek, bierze pod uwagę:
- Potrzeby lokalnego rynku pracy,
- Liczbę osób niepełnosprawnych o określonych kwalifikacjach, zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotne albo poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu,
- Koszty wyposażenia stanowiska pracy,
- Wkład pracodawcy w wyposażenie tworzonego stanowiska pracy,
- Wysokość posiadanych środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na ten cel w danym roku.
Pracodawca zobowiązany jest do:
- Poniesienia wskazanych w umowie kosztów oraz zatrudnienia osoby niepełnosprawnej, której dotyczy refundacja w terminie do 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy,
- Udokumentowania realizacji umowy na wezwanie starosty,
- Umożliwienia co najmniej jednokrotnego zweryfikowania prawidłowości realizacji warunków umowy przez pracodawcę w czasie obowiązywania umowy,
- Informowania starosty o wszelkich zmianach dotyczących realizacji umowy w terminie 7 dni od dnia wystąpienia tych zmian,
- Rozliczenia otrzymanej refundacji w terminie określonym w umowie,
- Zwrotu:
- otrzymanej refundacji oraz
- odsetek od refundacji naliczonych od dnia jej otrzymania w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania starosty do zapłaty lub ujawnienia naruszenia co najmniej jednego z warunków umowy, - Zabezpieczenia zwrotu kwoty refundacji.
Przyznanie zwrotu jest dokonywane na podstawie wynegocjowanej przez strony umowy, w formie pisemnej, a każda zmiana dokonywana na wniosek każdej ze stron wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
Umowa wygasa w przypadku nieprzedstawienia zestawienia poniesionych kosztów podlegających refundacji oraz kopii dowodu ich poniesienia w terminie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Refundację przekazuje starosta na rachunek bankowy wskazany we wniosku w terminie 14 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy, odpowiednio, o przystosowaniu do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby zatrudnionej na wyposażonym stanowisku pracy lub o spełnieniu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na tym stanowisku.
Pracodawca korzystający z refundacji jest zobowiązany do przechowywania dokumentacji przez okres 10 lat od dnia przyznania pomocy
Składanie wniosków: Kancelaria ogólna, I piętro, pokój 101
Szczegółowe informacje Referat Wspierania Przedsiębiorczości Miejski Urząd Pracy w Lublinie, ul. Niecała 14 II piętro, pokój 203A (istnieje możliwość skorzystania z windy) telefon: 81 466 52 12 e-mail: mup@mup.lublin.pl |