Tarcza antykryzysowa COVID-19 – kolejna dotacja na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy prowadzących działalność w określonych branżach
Dyrektor Miejskiego Urzędu Pracy w Lublinie ogłasza, że od dnia 1 stycznia 2022 r. rozpoczyna nabór wniosków o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy i małemu przedsiębiorcy, o których mowa odpowiednio w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, przyznawanej na podstawie:- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U. poz. 371
i 713): https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2021/371
- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie
w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U. poz. 2371) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210002371
- na dzień 31 marca 2021 r. prowadzili działalność gospodarczą, oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności, kodami* zgodnymi z Tabelą 1.
Kody Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007 będące podstawą do ubiegania się
o przyznanie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej*
L.p. | Kody PKD | Nazwa kodu |
1. | 56.30.Z. | Przygotowywanie i podawanie napojów |
2. | 93.29.A. | Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni |
3. | 93.29.Z. | Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna |
Oceny spełnienia warunku, w zakresie oznaczenia prowadzonej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, dokonuje się na podstawie danych zawartych w rejestrze REGON
w brzmieniu na dzień 31 marca 2021 r. To oznacza, że zmiany przeważającego kodu PKD dokonane w dniu 31 marca 2021r. lub po tej dacie nie będą uwzględniane.
- wykażą, że przychód z tej działalności w rozumieniu przepisów podatkowych uzyskany
w grudniu 2021 r. był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego
w analogicznym miesiącu roku poprzedniego, lub w lutym 2020 r., lub we wrześniu 2020 r., lub w listopadzie 2021 r. - na podstawie ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców nie zawiesili wykonywania działalności gospodarczej na okres obejmujący dzień 31 marca 2021 r.,
- mogli mieć zawieszoną działalność gospodarczą w odpowiednich miesiącach roku 2020
i 2021 wskazanych we wniosku do wykazania spadku przychodu.
i Technologii w odniesieniu do kodu PKD 93.29.Z
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 24 czerwca 2020 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) kod PKD 93.29.Z (Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna) został zastąpiony dwoma nowymi kodami PKD, tj.:
- 93.29.A (Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni) oraz
- 93.29.B (Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana).
Od 1 sierpnia 2020 r. podmioty rozpoczynające działalność nie mają już możliwości wyboru kodu 93.29.Z. Przedsiębiorcy prowadzący dyskoteki powinni wybrać kod PKD 93.29.A, który obejmuje swym zakresem m.in. działalność miejsc do tańczenia (dyskoteki, sale taneczne).
Jednocześnie § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia przewidywał okres przejściowy dla podmiotów, które przed dniem wejścia w życie ww. rozporządzenia miały we wpisie w CEIDG/KRS/REGON wskazany kod PKD 93.29.Z. Okres przejściowy dla stosowania kodu 93.29.Z został początkowo przewidziany na 12 miesięcy, tj. do 1 sierpnia 2021 r.
Następnie termin ten przedłużono o kolejne 12 miesięcy, tj. do 31 lipca 2022 r. Stosowny przepis znalazł się
w rozporządzeniu Rady Ministrów z 15 lipca 2021 r. w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210001364/O/D20211364.pdf
Zatem działalność dyskotek może być prowadzona obecnie zarówno pod kodem 93.29.A, jak i 93.29.Z. Przedsiębiorcy prowadzący dyskoteki, którzy rozpoczęli działalność po 1 sierpnia 2020 r. lub rozpoczęli działalność przed tą datą, lecz dokonali już aktualizacji danych w rejestrach, powinni posługiwać się kodem 93.29.A. Natomiast przedsiębiorcy, którzy nie dokonali aktualizacji danych w rejestrach, nadal mogą się posługiwać kodem 93.29.Z. Tak jak zostało wspomniane, termin na dokonanie zmian upływa 31 lipca 2022 r.
WYSOKOŚĆ OFEROWANEGO WSPARCIA I ZASADY SPŁATY
- Wysokość dotacji nie może przekroczyć 5 tys. zł.
- Dotacja jest bezzwrotna pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca lub mały przedsiębiorca będzie wykonywał działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia dotacji. Za datę udzielenia dotacji uznaje się dzień wypłaty środków przez MUP na konto przedsiębiorcy.
- Jeśli przedsiębiorca nie spełni warunku wykonywania działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia dotacji – ma obowiązek zwrotu dotacji.
- W przypadku konieczności zwrotu dotacji MUP w Lublinie przygotuje i prześle do przedsiębiorcy harmonogram spłat dotacji wraz z numerem rachunku bankowego, na który przedsiębiorca zobowiązany będzie zwrócić dotację.
- Okres zwrotu dotacji nie może przekroczyć 12 miesięcy, przy czym rozpoczęcie zwrotu dotacji będzie następowało po trzymiesięcznym okresie karencji liczonym od dnia udzielenia dotacji.
- W przypadku niezwrócenia przez przedsiębiorcę dotacji zgodnie z harmonogramem, nalicza się odsetki ustawowe za opóźnienie od dnia wymagalności spłaty dotacji.
w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U. poz. 371 i 713), zmienionym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U. poz. 2371) odpowiednio zastosowanie będą miały zapisy art. 15zze4 ustawy z dnia 2 marca 2020 r.
o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem
i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2095 z późn. zm.).
SPOSÓB POSTĘPOWANIA PRZY UBIEGANIU SIĘ O DOTACJĘ
- Informacje o możliwości ubiegania się o wsparcie dostępne są na stronie internetowej Miejskiego Urzędu Pracy w Lublinie: muplublin.praca.gov.pl
- Wniosek o udzielenie dotacji należy składać wyłącznie w formie elektronicznej poprzez portal www.praca.gov.pl do urzędu pracy właściwego terytorialnie ze względu na siedzibę mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy.
- Wnioski złożone w wersji papierowej nie będą rozpatrywane.
- Dotację dla mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców można łączyć z innymi formami wsparcia ze środków publicznych. O dotację może więc ubiegać się podmiot, który uzyskał, m.in. pożyczkę na podstawie art. 15zzd.
w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U. poz. 371, 713).
Tak więc przedsiębiorca, który otrzymał dotację przyznawaną na postawie ustawy o COVID-19 lub ww. rozporządzeń, będzie mógł otrzymać dotację określoną przepisami, o ile spełni warunki jej przyznania.
Należy pamiętać, że nie można przeznaczyć dwóch lub więcej rodzajów dofinansowania ze środków publicznych na pokrycie tych samych kosztów.
W celu złożenia wniosku należy:
- wejść na portal praca.gov.pl,
- wybrać opcję "tarcza antykryzysowa",
- wybrać opcję "Wniosek o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikro i małego przedsiębiorcy".
- wybrać z listy jako adresata "Miejski Urząd Pracy w Lublinie",
- wypełnić udostępniony formularz.
W celu usprawnienia sposobu rozpatrywania wniosku, Miejski Urząd Pracy
w Lublinie prosi o zwrócenie szczególnej uwagi na następujące dane zawarte we Wniosku, które stanowią powód negatywnej weryfikacji przez system informatyczny Syriusz Std.:
- NIP wnioskodawcy nie figuruje w CEIDG/KRS,
- podana nazwa firmy nie jest zgodna z nazwą podaną w CEIDG/KRS,
- firma nie prowadziła działalności przed dniem 31.03.2021r.,
- firma nie jest aktywna na dzień 31.03.2021r., złożenia lub weryfikacji wniosku,
- przedsiębiorca w danych organizacji ma zaznaczony znacznik „likwidowana" lub „zlikwidowana",
- organizacja ma wielkość inną niż „mikro" lub „mały" przedsiębiorca,
- brakuje adresu „Stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej" w CEIDG, (w KRS kontrola dotyczy adresu siedziby), adres działalności gospodarczej z CEIDG (w KRS adres siedziby) jest spoza obszaru działania tut. Urzędu (na podstawie powiatów obsługiwanych przez urząd ze słownika placówek),
- w danych wnioskodawcy podano inny REGON, w porównaniu z danymi z CEIDG/KRS (zgodność powinna być na pierwszych 9 znakach),
- dla numeru rachunku bankowego wskazanego na wniosku istnieje już inny wniosek tego typu o statusie „rozpatrzony pozytywnie" lub „rozliczony" bez zaznaczonej rezygnacji wnioskodawcy i niepozostający bez rozpatrzenia i z tym samym numerem rachunku lub istnieje wypłata z innego wniosku tego typu na ten sam rachunek bankowy,
- nr PKD przeważającego rodzaju działalności określony w CEIDG nie jest zgodny
z podstawowym PKD na wniosku, - numer PKD na wniosku nie jest zgodny z PKD w rejestrze REGON z GUS (usługa weryfikacji w Aplikacji Centralnej),
- numer rachunku bankowego nie istnieje na „białej liście" płatników VAT (usługa weryfikacji w Aplikacji Centralnej),
- przedsiębiorca skorzystał już z takiej dotacji w innym PUP (usługa weryfikacji w Aplikacji Centralnej),
- dla danego przedsiębiorcy w PUP złożono inny wniosek o typie takiej refundacji. Wniosek ma status „rozpatrzony pozytywnie" lub „rozliczony" z niezaznaczoną informacją „bez rozpatrzenia" lub „rezygnacja wnioskodawcy".
Aktualne informacje w sprawie pomocy publicznej znajdują się na stronie UOKiK:
https://www.uokik.gov.pl/covid19_a_pomoc_publiczna.php#faq3972
W celu prawidłowego wypełnienia Formularza w zakresie otrzymanej pomocy publicznej, MUP
w Lublinie proponuje sprawdzenie wysokości otrzymanej pomocy również na stronie: https://sudop.uokik.gov.pl/search/aidBeneficiary
Wnioski o przyznanie dotacji mogą być składane do dnia 15 kwietnia 2022 r.
Wypłata dotacji nastąpi w terminie do 2 dni roboczych od dnia zaakceptowania Wniosku przez MUP w Lublinie, na rachunek wskazany przez przedsiębiorcę we Wniosku.
W przypadku dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu telefonicznego pod nr tel.:
81 466 52 57 lub za pośrednictwem e-mail: tarcza@mup.lublin.pl